Jacob-Jan Hus van MTL

Een nieuwe bijdrage voor onze serie ‘Dit doe ik!’. Deze keer: Jacob-Jan Hus, medewerker Materieel Techniek en Logistiek (MTL). Samen met Hugo Kramer, Jacco van Belzen en Vincent Meulenberg werkt hij in de werkplaats van de brandweerkazerne op de Stromenweg.

Periodiek onderhoud

Ieder jaar staan de auto’s uit het verzorgingsgebied Walcheren en Schouwen-Duiveland hier een week voor periodiek onderhoud. Dan keuren we het voertuig volgens de keuringsnormen, maken we rapporten op, controleren apparaten op lekstromen, doen visuele controles, pomptesten, veranderen de indeling in verband met nieuwe apparatuur die er bij moet, enzovoort. Dat kost allemaal best veel tijd. Manco’s die we ontdekken repareren we meteen. Van de gebruikers krijgen we eventuele meldingen mee met aandachtspunten of manco’s via ons Topdesk systeem.

Veel onderweg

Sommige meldingen pakken we meteen op, indien mogelijk ter plekke. Dan rijden we naar die post om de storing te verhelpen, een kapotte pomp of verlichting, een lekkende afsluiting. Soms moet een auto tijdelijk worden omgewisseld en nemen we de complete reserve-auto mee. Logistiek zit er best wel wat uren in, we zijn veel onderweg.

Keuringsmeesters

De APK doen we niet zelf. Dat hebben we wel eens nagerekend, daarvoor heb je meerdere keuringsmeesters nodig die om de paar jaar moeten worden bijgeschoold en die verschillende diploma’s nodig hebben die ze bij moeten houden, dat weegt niet op tegen uitbesteden aan garages in de buurt. Zo behoud je bovendien de technische support vanuit die garages. Op deze wijze staan ze klaar voor ons als we hulp nodig hebben, we kunnen er in de werkplaats terecht, gereedschap lenen en onze vragen voorleggen. Leven en laten leven dus.

Allerhande werkzaamheden

Nu zijn wij hier bezig met de MIRG-container (Maritime Incident Response Group). Redvesten, klimmateriaal, etcetera moeten worden gekeurd en alle communicatieapparatuur die erop zit moet worden vervangen. Dat betekent de hele dradenwinkel opentrekken en de nieuwe portofoons erop bouwen. En dat doen we voor alle auto’s in het verzorgingsgebied, wanneer ze binnenkomen voor hun jaarlijks onderhoud. Verder voeren we allerhande voorkomende werkzaamheden uit en kleinere klussen aan de gebouwen in dit gebied; een voordeur die even niet meer open wil, losliggende tegels. We hebben tegenwoordig ook een onderhoudsman/technisch medewerker, Fred Goedegebuure. En het meeste gebouwenbeheer gaat naar de gemeente, want die zijn nog steeds eigenaar van de gebouwen.

Technische sport

Een brandweervoertuig is een heel technisch verhaal, op de nieuwere auto’s zit veel elektronica en computers die alles regelen. Ik vergelijk ons werk wel eens met een technische sport. Wij moeten ervoor zorgen dat een weigerend stukje techniek weer gaat werken. En die techniek wordt steeds gecompliceerder, er komen steeds meer systemen bij op de auto. Daar zijn we wel eens bezorgd om. Wij kunnen hier in de werkplaats helaas vaststellen dat de huidige techniek toch fragieler en minder betrouwbaar is dan 15 jaar terug. Voor de hoogwerker die onlangs in Vlissingen is geleverd, kregen we bijscholing voor de techniek en het gebruik van de auto, volgens het train-de-trainer concept. Dat is leerzaam en interessant om te doen.

Repressieve dienst

De meeste collega’s van MTL zitten ook in de repressieve dienst. We staan dus te sleutelen met de pieper bij de hand. En als die gaat, is het even handen wassen en zo snel mogelijk op de auto. Jacco, Vincent, Stefan, Ronald en ik zitten bij de duikploeg, eens in de maand houden we overdag een duikoefening en twee uur in de week oefenen we met de rest van de Repressie brandweer, een inzetoefening in een leeg gebouw of een hulpverlenings inzet. Die afwisseling en diversiteit van werkzaamheden maakt het werk heel erg leuk. We draaien niet alleen maar productie, staan niet alleen de hele dag met testapparatuur en formulieren in onze handen. Nu weet je niet wat een dag brengt, je kan zomaar een uitruk hebben waarbij je grote ellende voor een ander kan voorkomen, of helaas ook wel eens een uitruk met drama en slachtoffers. Voor ons geeft het dan toch de voldoening om hulp te kunnen verlenen. Al met al betekent de brandweer voor mij hulp kunnen geven, teamwerk, snelheid, creatief incidenten proberen op te lossen of erger proberen te voorkomen in situaties die je aantreft. Binnen het team vul je elkaar aan.