Crisisorganisatie

Wanneer zich ergens een incident voordoet, zoals een brand of een ongeval, komt de melding via 1-1-2 binnen bij de Gemeenschappelijke Meldkamer Zeeland (GMZ). Centralisten schakelen de hulpdiensten in, zoals een blusvoertuig, ambulance en politiemensen. Wanneer het incident te groot wordt om het met deze materialen en mensen te bestrijden, worden er via de meldkamer meer mensen en middelen opgeroepen. De extra mensen die worden ingezet voor de coördinatie ter plaatse, zijn de (Hoofd) Officieren van Dienst (OvD’s).

Motorkapoverleg

De OvD’s van verschillende hulpdiensten en overheden stemmen de hulp met elkaar af in het zogenaamde motorkapoverleg. Zo kunnen brandweermensen, ambulancemedewerkers en politieagenten zich volledig op de hulpverlening richten. Blijkt het incident te groot voor deze betrokkenen, dan kan besloten worden tot verdere opschaling. Dat wil zeggen meer coördinatie van de hulpdiensten en andere betrokken partijen, zoals de gemeenten of een bedrijf dat bij het incident betrokken is. Denk ook aan het instellen van bijvoorbeeld een commando plaats incident (CoPI), regionaal operationeel team (ROT), gemeentelijk beleidsteam (GBT), etcetera.

Afb Crisisbeheersing Motorkapoverleg

GRIP

Wanneer zich een ramp of crisis voordoet werkt men volgens de Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdingsprocedure (GRIP-procedure). Dit omvat de procedures voor coördinatie en samenwerking tussen de betrokken organisaties en regelt de opschaling volgens GRIP 1, 2, 3, 4, 5. (GRIP in schema) Opschaling hoeft niet volgordelijk te verlopen. Wanneer het bijvoorbeeld meteen duidelijk is dat er een bedreigd effectgebied is, zal direct GRIP-fase 2 (of hoger) worden afgekondigd.

Afb crisiorganisatie

Ervaringen van hulpverleners

Op 16 september 2014 vond er een groot incident op de A58 in Zeeland plaats. Door zeer dichte mist ontstonden er drie kettingbotsingen, waarbij 150 auto's betrokken raakten en waardoor honderden auto's stil stonden. Een incident van deze omvang vraagt veel van de hulpverlening en coördinatie. Daarom werd er opgeschaald naar GRIP 4. Hulpverleners hebben achteraf verteld wat voor impact dit ongeval had en hoe het was om hierbij betrokken te zijn. Door hun verhalen te lezen, krijg je een beeld van hoe de crisisorganisatie werkt bij een groot incident.

Afb Crisiorganisatie ervaringen